„Vždycky jsem chtěla vědět, jaký je to pocit, když vám terapeut nesedne. Už to vím… Byla jsem úplně rozhozená a přemýšlela jsem, že se k vám hned musím objednat. Nakonec jsem to zvládla sama.“ popisuje moje dlouhodobá klientka zkušenost s jiným odborníkem, kterého vyhledali společně s partnerem. Celou hodinu jsme se pak věnovali tomu, aby klientka pochopila, co se stalo a proč se jí slova „odborníka“ tolik dotkly.
Je naprosto přirozené, že si terapeut a klient nesednou na prvním setkání. Také se mi to stává. Někdy se i při nejlepší vůli stane, že klient nabyde dojmu nepochopení a necítí se na terapii dobře. I mezi klientem existuje určitá „chemie“. Klientovi nemusí sedět způsob otázek nebo nedostane to, co očekával. Někdy se necítí i z důvodu, že není připraven na změnu. Jindy klient nedostane „zázračnou pilulku“, pro kterou si přišel. Existuje mnoho příčin, proč si terapeut a klient nesedne. Někdy se stane, že klient odchází s hrozným pocitem, přitom se může klidně i jednat o velice zkušeného terapeuta s dobrými výsledky.
Pokud vám terapeut nebo jeho způsob práce nevyhovuje, je to v pořádku. Někdy můžete vyzkoušet i několik terapeutů, než najdete toho „pravého“. Každý z nich vás něčím obohatí. Přinejmenším zjistíte, co v terapii určitě nechcete a na co můžete příštího terapeuta upozornit.
Terapeut potřebuje zpětnou vazbu
Pokud se ale po terapii několik dní cítíte ještě více rozhozený než předtím. Pokud máte pocit jeho neprofesionality nebo se dokonce cítíte poníženě, nenechávala bych situaci jen tak vyhnít. Určitě si o tom s někým promluvte a ideálně využijte některou z následujících možností.
✔ Ideálně sdělte svůj pocit přímo na místě terapie. Možná došlo jen k nedorozumění nebo nepochopení. Chápu, jak moc to může být těžké. Dáváte tím však terapeutovi zpětnou vazbu a prostor váš pocit zmírnit nebo změnit jeho přístup.
Dobrý terapeut vás nesoudí, ale naopak se vám snaží pomoci cítit se lépe, situaci rozebrat a zkusit s vámi pracovat jinak.
✔ Nemáte-li odvahu terapeuta přímo konfrontovat, můžete mu napsat email v bezpečí domova. Napište mu, jak jste se cítili a co se vám nelíbilo, co vás rozhodilo. Čím konkrétněji, tím lépe.
Stejně jako v předchozím případě, dobrý terapeut má pochopení a může vás například odkázat na jiného kolegu nebo terapeutický směr, který vám může více vyhovovat.
✔ Pokud má terapeut odkaz na recenze, můžete napsat své hodnocení na web, co konkrétně bylo podle vás špatně. V tomto případě má terapeut možnost vlastního růstu a zároveň dáte informaci dalším zájemcům o terapii. Doporučuji nejprve využít jeden z prvních kroků, abyste měli příležitost si situaci vyjasnit. Když nebudete jeho odpovědí uspokojení nebo budete mít potřebu, neváhejte přejít k referencím. Jestli chcete, aby se nad tím terapeut a další klient zamyslel, jen hvězdička nestačí. Vysvětlení je vždy lepší, než pouhé hodnocení jedním číslem.
Otevřená komunikace s terapeutem pomůže
Já ve své praxi určitě velmi oceňuji, když klient najde odvahu a upřímně se mnou mluví o tom, co mu vyhovuje nebo naopak potřebuje změnit. Klienti se občas smějí, že terapeuti na konci pokládají standardní otázku „Co jste si ze sezení odnesli?“ Když ne jindy, po této otázce máte skvělou příležitost ke zpětné vazbě, i té negativní. Dobrý terapeut jí ocení a určitě je ochotný s ní dále pracovat. A přinejmenším vám to pomůže v životě. Naučíte se dávat konstruktivní kritiku, držet si své hranice a ohradit se, když se vám něco nelíbí.
Výše uvedené se rozhodně týká i pozitivní zpětné vazby. Kdykoliv ujistíte terapeuta, že vám jeho způsob vyhovuje, dáváte mu signál, že jste na dobré cestě ke zlepšení a můžete pokračovat tak, jak jste začali. Když se rozhodnete pro recenzi a popíšete, co vám na vyhovovalo a proč můžete terapeuta doporučit, můžete podpořit další klienty, kteří třeba o terapii zatím uvažují. Možná čekají právě na vaše slova ujištění.
Uvažujete o terapii u mě a chcete nejprve vědět, jak pracuji, jakou mám energii a jak to u mě chodí? Můžete mě nejprve sledovat na profilu na Facebooku.